Een Rotterdams monumentaal pand waar je de geschiedenis van de Hofbogen voelt.
Als non-rotterdammer zijn de Hofbogen bijzonder om naar te kijken. Zelfs als rotterdammer bewonderen we tot op de dag van vandaag het multifunctionele pand. In deze blog vertellen we meer over de geschiedenis van de bogen. Het verhaal welke de bogen met zich meedragen.
1,9 kilometer lang spoorviaduct in Rotterdam
Het Hofpleinviaduct, oftewel de Hofbogen, is een bouwwerk met een rijk verleden. In het jaar 1898 initieerde een groep particulieren om een alternatieve spoorlijn tussen Den Haag en Rotterdam aan te leggen. In 1901 startte de funderingswerkzaamheden en in 1905 startte de bouw van het viaduct. In 1907 waren ze bezig met de bouw van het stationsgebouw waarin ook het beroemde café Loos zich bevond. Het stationsgebouw was groots en artistiek. Vanaf 1908 reden er treinen over de sporen. Het viaduct was 1,9 kilometer lang en vormde het begin van de Hofpleinlijn. Deze lijn was later totaal 28,5 kilometer lang geworden, wat in 32 minuten werd gereden. De nieuwe luxe forensen en de Rotterdamse badgasten waren de reden dat deze treinen zeer druk bezocht werden.
De eerste elektrische spoorlijn
In 1908 werd er besloten om een elektrische spoorlijn aan te leggen, wat overigens nog niet was toegepast in Nederland. De elektrische treinen waren vooral stiller, schoner en een wonder in comfort tot vergelijking van de stroomtreinen. Het Rotterdamse gemeentebestuur ging akkoord met de bouw van een nieuwe lijn, maar eiste wel dat het spoor vanaf het beginpunt over een lengte van 1950 meter verhoogd zou worden. Dit was zodat er geen barrière zou ontstaan voor het overige verkeer in de stad. Rotterdam hield duidelijk rekening met haar eis tijdens toekomstige stadsuitbreidingen, want aan het begin van de bouw reikte de stad slechts tot de Bergweg en liep de andere helft van het viaduct nog dwars door de lege polder. Hier bevond zich een meer sobere en kleinere opstaphalte het huidige Bergwegstation.
De eerste gewapende beton constructie
De Zuid-Hollandse Elektrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM) koos ervoor om het Hofpleinviaduct in gewapend beton uit te voeren. De constructie van het viaduct, een ontwerp van ingenieur A. van Hemert, was ook een revolutionaire doorbraak in de ontwikkeling van de constructie van spoorviaducten. Van Hemert wist voor het Hofpleinviaduct een uiterst sterke en lichte constructie te realiseren, die zelfs vandaag de dag niet veel verbeterd zou kunnen worden. Het totale bouwwerk werd in 1907 voltooid en bestond toen in totaal uit 189 in breedte variërende overspanningen, waarvan 14 onderdoorgangen bestemd waren voor kruisende wegen. Het spoorviaduct was oorspronkelijk ontworpen als open constructie, toch werden deze al snel door ondernemers in gebruik genomen na het plaatsen van gevelpuien. Op maandag 16 augustus 2010 vertrok de laatste trein vanaf station Hofplein richting Den Haag. Het monumentale viaduct waarover ruim 100 jaar de treinen reden verloor hiermee definitief zijn originele functie.
De Hofbogen nu…
Nu je het stuk gelezen hebt over het ontstaan van de Hofbogen, vertel ik je nu graag hoe het er nu aan toe gaat in de Hofbogen. Dat er vroeger treinen boven op de Hofbogen reden is niet het enige wat de bogen zo leuk maakt. Nu in 2022 rijden er geen treinen meer over de bogen, maar bevinden zich er wel hele leuke winkels en bijzondere ondernemers. Zo zitten natuurlijk wij in de bogen, Locatie Hofboog een kleinschalige vergader locatie en ook Tafel Design heeft hier een vaste plek. Het goed lopende interieur bedrijf RAFA-kids zijn onze buren. Ben je in de buurt en heb je trek in wat lekkers? Neem dan eens een kijkje bij Urban Bakery! Hier verkopen ze ambachtelijk gebak. En zo kunnen we nog even doorgaan. Laten we ook niet vergeten dat het winkelcentrum Eudokiaplein zich bevindt achter De Hofbogen wat natuurlijk superhandig is op maar 10 minuutjes loopafstand van Centraal station! Ideaal toch?
Tussen de middag of na een lange dag vergaderen is het fijn om even naar buiten te gaan. Voor een verrassende wandeling langs de bogen. Hier zie je verschillende bedrijven zoals: diverse horecazaken, een mooie bloemenzaak of kan je luisteren naar livemuziek bij Bird. En op de terugweg loop je via de Noordsingel langs de oude gevangenis.
Ben je geïnspireerd door deze blog of ben je nieuwsgierig geworden naar De Hofbogen? Neem vooral een kijkje in de buurt en de deuren van Locatie Hofboog staan in ieder geval altijd open voor vragen en of afspraken!